An appeal from Students’ Democratic Forum and SC-ST Students’ Development Forum during Students’ Council Election at Assam University

Posted by স্বাভিমান Labels: ,




Dear friends,
          We are facing our Students’ Council Election at a time when our minds are bereaved with the demise of one of our friends. The University Authority’s sensitive and timely intervention could have averted the incident which had snatched the life of our beloved friend. The authority had not taken any appropriate measure for the treatment of Ratnadeep Malakar’s injury and for that reason; he succumbed to the injury after a month had been elapsed since the incident. Moreover, the clash within the students on an issue pertaining to utterly a natural human relation, by itself implies what extent the academic atmosphere of this university has deteriorated and vitiated to. In earlier occasion, when we had to launch a movement on the issues of students’ welfare and civic facility, the authority had vindictively expelled a student who led the movement. This time also, the authority issued an order expelling and suspending few students by undemocratically and insidiously involving them with the above-mentioned incident which is under the scanner of police investigation. The said order has been issued at a time when many of these students, being the candidates of this election, have already completed the election-process and few of them have been elected DR uncontested. The timing of this order speaks volumes of the malafide intention of the authority to debar them from participating and getting elected in this Council Election. Moreover, three students, who are said to be involved in barely a natural human relation that allegedly led to the incident, had already been expelled. This way, the authority is resorting to undemocratic and vindictive action against the students to veil their negligence and insensitivity.
            So at this election moment, we appeal to the students to be sincere to the core of their hearts to ask themselves --- “don’t we have any responsibility to do justice by unearthing the cause of the demise of our friend and by saving the friends who have been victimized for no fault of theirs?
Rise and unite to achieve genuine rights of the students and to establish congenial democratic atmosphere within the university.
                  
Students’ Democratic Forum and SC-ST Students’ Development Forum

ছাত্র-কাউন্সিল নির্বাচনের মুহূর্তে  স্টুডেন্টস্ ডেমোক্রেটিক ফোরামের ও এস-এসটি স্টুডেন্টস্ ডেভেলাপমেন্ট ফোরামের আহ্বান
সাথী,
              এমন একটা সময়ে আমাদের এই নির্বাচন হচ্ছে যখন আমাদের এক সহপাঠীর মৃত্যুতে আমাদের মন ভারাক্রান্ত। যে ঘটনার ফলে আমরা আমাদের বন্ধুকে হারিয়েছি, সেই ঘটনাই ঘটত না, যদি বিশ্বাবিদ্যালয় কর্তৃপক্ষ সংবেদনশীলতার পরিচয় দিয়ে সময়মত হস্তক্ষেপ করতেন। এরপরও বিগত এক মাসকালব্যাপী রত্নদীপ মালাকার.-এর সুচিকিৎসার জন্য কর্তৃপক্ষ কোন পদক্ষেপই গ্রহণ করেনি, অথচ সময়মত সঠিক চিকিৎসা হলে আমাদের এই বন্ধুর প্রাণ রক্ষা করা যেত। উপরন্তু এক মানবিক সম্পর্ককে কেন্দ্র করে  ছাত্রদের মধ্যে সংঘর্ষই প্রমাণ করে যে বিশ্ববিদ্যালয়ের শিক্ষার পরিবেশ কী বিষাক্ত হয়ে উঠেছে। কিছুদিন আগেও ছাত্রদের ন্যূনতম সিভিক-ফেসিলিটির জন্য আমাদের আন্দোলন করতে হয়েছে এবং তখন কর্তৃপক্ষ আক্রোষমূলকভাবে এক ছাত্রের উপর বহিষ্কারের খাড়া নামিয়ে এনেছিল। এবারও একই অগণতান্ত্রিক কায়দায় উপরোক্ত ঘটনার সাথে জড়িয়ে কয়েকজন ছাত্রের নামে কর্তৃপক্ষ সাসপেন্সন্ ও এক্সপালসনের আদেশ জারি করেছেন, যখন এই ঘটনার পুলিস তদন্ত চলছে। এই ছাত্রদের মধ্যে অনেকেই এই নির্বাচনে প্রার্থী এবং তারা নির্বাচনের সমগ্র প্রক্রিয়া সম্পন্ন করার পর এবং অনেকে আবার বিনা প্রতিদ্বন্দ্বিতায় ডিআর নির্বাচিত হওয়ার দিনই এই আদেশ জারি করা হয়। এতে এটা পরিষ্কার যে তাদের নির্বাচিত হওয়ার গণতান্ত্রিক অধিকার খর্ব করার উদ্দেশ্য নিয়েই এটা করা হয়েছিল। তাছাড়া, একটি নিতান্তই মানবিক সম্পর্কে আবদ্ধ তিনজন ছাত্র/ছাত্রীকে ইতিমধ্যেই বহিষ্কার করা হয়েছে। এভাবে কর্তৃপক্ষ নিজের গাফিলতিকে আড়াল করার উদ্দেশ্য নিয়েই একের পর এক অগণতান্ত্রিক ও আক্রোষমূলক পদক্ষেপ গ্রহণ করে চলেছেন।
              নির্বাচনের এই মুহূর্তে ছাত্র-ছাত্রীদের প্রতি আমাদের আহ্বান, সবাই যেন নিজেদের বুকে হাত রেখে নিজেদেরকে প্রশ্ন করে -নিহত ও বিনাদোষে শাস্তিপ্রাপ্ত আমাদের এই সহপাঠীদের প্রতি আমাদের কোন দায়িত্ব কি নেই?
                 আসুন, ছাত্রদের ন্যায্য অধিকার আদায়ে ও বিশ্ববিদ্যালয়ে গণতান্ত্রিক পরিবেশ প্রতিষ্ঠা করার আন্দোলনে আমরা ছাত্রসমাজ এক হই। 

Issued by Dr. Kulendra Das, Reasearch Scholar, Assam University
For Swabhiman Blog

1 comments:

স্বাভিমান:SWABHIMAN Headline Animator

^ Back to Top-উপরে ফিরে আসুন